4.15.2010

humor burung

Suatu hari konon ada seorang lelaki tua yang memiliki hobi memelihara banyak burung. Pada suatu pagi, semua burung kesayangannya hilang entah kemana..ada maling nih kayaknya deh.

Merasa aksi maling ini sudah sangat keterlaluan banget , maka si-lelaki tua lantas memutuskan dengan cepat dan tepat untuk membawa masalah serius ini kedalam pertemuan mingguan dikampungnya nan jauh dinegeri sana.

Lelaki tua: "Siapa disini yang punya burung?...hayo ngaku !"

Seluruh penduduk laki-laki segera berdiri (bukan burungnya loh yg berdiri ..)

Menyadari kesalahannya dalam bertanya, lelaki tua itu menambah omogannya sekali lagi :

"Bukan itu maksud saya... Maksud saya adalah siapa yang pernah lihat burung?"

Seluruh penduduk wanita-pun berdiri.

Menyadari pertanyaannya masih tidak tepat, dengan muka malu2,merah padam dia menyambung,

"Maaf, bukan itu maksud saya."

Sekali lagi dia bertanya.

"Maksud saya...., siapa di antara kalian yang pernah lihat burung yang bukan milik kalian sendiri?"

Separuh penduduk wanita berdiri.

Muka lelaki tua itu semakin merah. Ia semakin bertambah gugup.

"Maaf sekali lagi.., bukan kearah itu pertanyaan saya. Maksud saya adalah, siapa yang pernah lihat burung saya?"

Lalu... Isteri lelaki itu pun berdiri... dan dua orang wanita lain juga ikut2an...

Maka kali ini muka sang isteri merah padam. sambil ngamuk dan teriak2 :
Sialan !!!.

Lelaki tua itu pun terpaksa melarikan diri...

Brangkali...menyesal dia bertanya.....

No comments:

Post a Comment